
Historical sites along the quay
Scroll down for an overview map.
More places to discover
Welcome to discover places of cultural and historical interest along Vaxholm's quay. There are QR codes at selected locations along the quay. Scan them and see and hear our cicerone Edward Blom tell you more about the place.
You can see what the places are and get a short info about them below.
-
The Wirström farms
Baltic Sea port
The Wirström farms are an important part of Vaxholm's history. Most of the houses were built before 1820 when they were bought by the merchant Gustav Wirström. Today, the entire Tullbomen neighborhood is K-labeled.
Visit the site and scan
QR code to learn more -
Vaxholm Customs House
Baltic Sea port
Vaxholm's customs house was built in 1736 and was then Vaxholm's only stone house. The town's other buildings could be burned down in the event of an enemy attack. The Customs House has significant historical and architectural importance and is one of the oldest preserved buildings in Vaxholm.
Visit the site and scanthe
QR code to learn more -
Waxholms hotell
Baltic Sea port
The history of Vaxholm's hotel begins as early as 1856 when sisters Ulla and Carolina Falk started Falk's salons. On January 5, 1899, the hotel was destroyed in a fire, but in October 1902 the newly built Waxholms Hotell opened.
Visit the site and scanthe
QR code to learn more -
Vaxholms kastell
Baltic Sea port
Vaxholms kastell was built to defend the entrance to Stockholm. The fort we see today was completed in 1863 after 30 years of construction. Despite its impressive walls of 30,000 granite blocks and 150 cannons, the castle had already lost its military significance nine years after its inauguration, when new technology proved capable of piercing the thick walls.
Visit the site and scanthe
QR code to learn more -
Pilots and Pilotage
Baltic Sea port
Lotsgatan with its old pilot houses has been home to many of Vaxholm's pilots over the years. Up on Lotsgatan there were four windmills in the 1800s and then the southeastern part of today's Lotsgata was called Qvarngatan. The last windmill disappeared in 1883, but even today the old bottom stone of the mill remains at Lotsgatan 9.
Visit the site and scanthe
QR code to learn more
-
Gästhamnen och piren
Västerhamnen
När regementet lades ned ville staten kompensera Vaxholm – och en ny gästhamn i Västerhamnen blev ett sätt att locka båtturister. Den nya piren invigdes 1936, och idag är området ett levande stycke stadsrum med bryggliv och glass i solen. En plats som speglar Vaxholms omställning – från kustförsvar till skärgårdens huvudstad.
Visit the site and scan
QR code to learn more -
Villa Askudden & badhuset
Västerhamnen
På 1910-talet blev Villa Askudden, då kallat Nya Badhotellet, ett nav för Vaxholms badturism. Här fanns hotell, restaurang och strax nedanför – det nya kallbadhuset ”Nya Badis”. Det låg strategiskt till för stadens sommargäster som ville ha nära till både bad och bekvämligheter. Men badhuset blev aldrig någon succé och revs 1953 – medan Villa Askudden står kvar än i dag.
Besök platsen och scanna
QR-koden för att lära dig mer -
Vaxholms krogar
Västerhamnen
I Vaxholm har det alltid funnits gott om krogar. Redan på 1600-talet kunde sjöfolk stanna till vid skärgårdskrogarna vid Stegesund, och på 1800-talet hade staden sju officiella krogar – trots knappt tusen invånare. Här fanns både enkla hak med sågspån på golvet och finare värdshus som Tavernan, där stadens nobless höll till.
Besök platsen och scanna
QR-koden för att lära dig mer -
Granaten i Västerhamnen
Västerhamnen
Vaxholms kastell was built to defend the entrance to Stockholm. The fort we see today was completed in 1863 after 30 years of construction. Despite its impressive walls of 30,000 granite blocks and 150 cannons, the castle had already lost its military significance nine years after its inauguration, when new technology proved capable of piercing the thick walls.
Visit the site and scanthe
QR code to learn more -
Rindöförbindelsen
Västerhamnen
Förbindelsen mellan Vaxholm och Rindö är en av skärgårdens äldsta dokumenterade överfarter. Det berättas att postrodden genomfördes även vintertid – då man högg upp en isränna för att komma över. På 1950-talet ersattes färjan “Platte Anton” av en statlig bilfärja med plats för tolv bilar.
Besök platsen och scanna
QR-koden för att lära dig mer
Vi vill uppmuntra alla att vandra längs kajen och därför går det inte att se filmerna här, du måste skanna QR-koden som finns på platsen.
Samtliga filmer finns att titta på i utställningslokalen i Rådhuset.